alweerweg1.reismee.nl

Föhr, Amrum, Büsum en naar huis

Woensdagmorgen de ingeladen en op de SyltShuttle terug naar Niebüll. Vandaar naar Dagebüll aan de kust voor de oversteek naar Föhr. We parkeren er de auto en nemen alleen de rugzakken en de schoudertas mee voor twee nachten; de koffer blijft in de auto. We komen rond halftwee aan in Wyk, het belangrijkste dorp. Typische oude vissersplaats met tegenwoordig veel hotels, maar achteraf nog leuke kleine straatjes. We lunchen er.

Om vier uur stappen we op de volgende veerboot naar Amrum. Deze tocht duurt een uur en na aankomst lopen we naar Vitalhotel Weisse Düne. We krijgen een mooie ruime kamer en genieten later van een heerlijk maal. Het weer was vandaag vergelijkbaar met de vorige drie. 's Morgens droog, winderig en wisselend bewolkt met veel zon en in de loop van de dag steeds meer wolken en aan het eind regen. Kunnen we mee leven.

Donderdag 23 juni waait het alweer hard als we teruglopen naar de veerhaven. We kopen een dagkaart voor de bus en gaan eerst naar Seeleuchtturm Amrum. Jan beklimt de vuurtoren, ik alleen de heuvel, dat zijn 123 treden tot de voet en voor Jan nog eens 172 tot bovenop. Hij wordt beloond met een prachtig uitzicht. Verder naar Norddorf voor koffie en een wandeling naar het Knipesand, vroeger (midden 16e eeuw ) een zandbank nu deel van het enorm brede strand van Amrum. We bussen terug naar Nebel om te lunchen bij een Konditorei met een leuke tuin met brutale koolmezen. Alweer een leuk dorp met witte rietgedekte huisjes. Dit eiland heeft strand, duinen, bos, hei, polders en wad en leuke dorpen. Terug in Wittdün kijken we nog een poos naar het brede Südstrand en later naar het Nordstrand voor we terug gaan naar ons hotel.

Vrijdags varen we in dik anderhalf uur terug naar Dagebüll. Het is mooi weer en we kunnen heerlijk op het bovendek zitten. We rijden naar Tönning, een leuk plaatsje met een historische haven aan de Eider. Daar drinken we koffie met een punt als lunch. Dan op naar Büsum. Een feestrondje door de stad omdat het allemaal eenrichtingsverkeer is, maar uiteindelijk vinden we toch ons hotel. Mooi uitzicht op zee en heel in de verte de Elbemonding. We lopen 's middags nog naar de vuurtoren en de oude haven en door de stad terug naar het hotel. Ook hier weer veel strandkorven.

We hebben deze nacht zeer luidruchtige buren, om drie uur in de ochtend houden ze eindelijk op met discussiëren.

Zaterdag 25 juni kennen Jan en ik elkaar 40 jaar (Ierland, vierdaagse Castlebar 1971; geen vuurtoren gezien toen). We maken nog een rondrit over het Eidersperrwerk (een dam om het achterland tegen het water te beschermen en er toch voor de zorgen dat er nog scheepvaart naar en getijdewerking is in Tönning). Verder zien we de vuurtoren van St. Peter Böhl (een lelijke bruine met graffiti), we drinken koffie in de grote badplaats St. Peter Ording en dan gaan we naar de mooiste vuurtoren van deze reis: Westerheversand. We hebben nog geluk met het weer tot we terugkomen bij het hotel. Even later giet het.

Zondag 26 juni vertrokken we om negen uur uit Büsum en via Hamburg en Bremen en oponthoud door wegwerkzaamheden en een lange file bij Leer, waren we (inclusief een stop voor koffie en lunch) om vier uur thuis in IJlst. En zo warm als vandaag hebben we het de hele reis nog niet gehad.

De wasmachine draait en als alles goed gaat krijgen jullie eind juli een berichtje uit Canada.

cora en peter

Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn, en trek je maar niks aan van het weer, is hier ook pas vandaag weer mooi.
Ook een goed vooruitzicht Canada!!!!

Marie Therese

Met veel plezier jullie verhalen weer gelezen met de foto rapportage.
Ben nu terug van een aantal dagen Moezel en in Sept. ga ik naar Z. Afrika.
Ben straks benieuwd naar de verhalen van Canada, heel veel plezier daar.