alweerweg1.reismee.nl

Roatan (Honduras), Belize en Altun Ha en Costa Maya (Mexico) met Cacchuben

4e dag, 2e cruise, Roatan, Honduras: het formal diner gisteravond hebben we genoten in het gezelschap van en aardig stel uit het Engelse Suffolk en een ouder duo aartsconservatieve Amerikanen uit Ohio. De EG besloot vooral meneer maar te laten kletsen, want een vooroordeel wegpoetsen is niet leuk tijdens een lekker maal.

Vanmorgen om zes uur werd ik wakker en heb me aangekleed. Vanaf ons balkon zag ik de westpunt van Roatan en daarna was het eerste dat ik zag een grote groep dolfijnen die naast het schip vrolijk aan het springen waren.

Om acht uur van boord en voet aan wal in Honduras, een nieuwe land voor ons (de geleerden zijn het niet eens over de telling). We werden tijdens de tour West Side Roatan rondgereden in een busje met een gangpad van 20 cm, beetje krap als je op de achterbank zit, maar de gids en de tour waren leuk. Veel groen, want het wil hier wel regenen, veel bloemen, lekker fruit, mooie vlinders en bij de tweede stop kleurrijke papegaaien en toekans (zelfs het zwarte schaap van Van der Valk). Bij een derde stop in West End, koffie of ijsthee en lokale volksdansen. Langs een andere route terug naar de boot. Daarbij kwamen we door Coxen Hole, de hoofdplaats, zeer kleurrijk. Vlakbij het schip nog een zandje gepakt en daarna gewacht tot we rond vijf uur weer uitgevaren zijn. Vanavond een borrel van de kapitein en daarna een gezellig maal met opnieuw een stel Engelsen . Het is nog steeds 28 graden en tamelijk vochtig.

5e dag, 2e cruise, Belize City en Altun Ha: om acht uur van boord en met een tender in 20 minuten naar Belize City gevaren. Zachtgroen water, 25 graden en 85% luchtvochtigheid (knap 'mokkerig' broertje). De bus in en een rondrit door een wonderlijke stad. Veel kleurtjes verf op de huizen, overal eet- en fruitstalletjes en op sommige punten erg Brits, vooral in het oude centrum. Sinds 1971 is dit niet meer de hoofdstad van het land. Rommelig en druk ook en het wegonderhoud is nog slechter dan in de USA volgens enkele van onze medereizigers. Daarna in een uur naar Altun Ha, een teruggevonden Mayastad die 2000 jaar oud is. Indrukwekkende ruïnes en een goede uitleg door onze gids Wilfred. Jan heeft nog een tempel beklommen voor een 'luchtfoto', die we erg mooi vinden. Om halftwee waren we terug in Belize City. In de Smokey Mermaid konden we kiezen uit rumpunch en een pilsje (Lighthouse Beer, dus je begrijpt wat het geworden is). Weer een land toegevoegd.

Terug aan boord om halfdrie nog even een late lunch gepakt en nu lekker op ons balkon in de schaduw. Uitzicht op dezelfde Carnival-boot en een schuit van Aida (Duits). Eind van de middag richting Costa Maya in Mexico.

6e dag, 2e cruise, Costa Maya en Chacchuben: rond halfacht liggen we aan de nieuwe pier. We zijn vandaag het enige schip hier. Dit stuk kust is nog tamelijk ongerept, maar de ontwikkelingen slaan snel toe. Nog geen grote hotels en geen groot vliegveld vlakbij, dus de massa wacht nog even. We reden in een dik uur naar Chacchuben, tegen de grens met Belize aan. Hier zijn in de jaren negentig een aantal tempels en woningen teruggevonden, waarvan de oudste zelfs van 500 - 1000 jaar BC (en dat is niet before Columbus of before Clinton) dateren. We hadden ook hier weer een uitstekende gids, Diana Garcia, een zeer informatierijke dame. Mooi om te zien dat de wildernis nog steeds een groot deel van de tempels en gebouwen bedekt. Daardoor zijn niet alle stenen in de loop der tijd door lokale mensen gebruikt voor huizen.

Door het eentonige landschap van Yucatan weer terug. De vuurtoren staat er inmiddels ook op.

Vanavond formel diner en morgen een zeedag. Hoe die verlopen laten we weten vanuit Tampa, zondagavond of maandagmorgen.

Groetjes van ons beiden

johannes en wiep

Fijn dat jullie zo genieten,dolfijnen naast je bootje op de vroege morgen lijkt me heel bijzonder,maak maar mooie foto"s zodat we het straks kunnen bewonderen.Hier is alles goed,op de dag dat jullie thuiskomen komen ze de watermeter vervangen, vanaf half 3 tot half 5 zijn ze hier dan weten jullie dat ook even,wordt geregeld, lieve gr van ons.

Albert Jong

Mokkerig is het hier echt niet, dun windje eerder, maar geen rayonhoofden hoor.
Volgens mij wel weer een aardig tripje, die weer langs aardige plekjes voert.
Beter dan hier ik ben langs diverse oven en kooplaten winkels gejaagd en uiteindelijk Bij IKEA terecht gekomen.
( Nog niks gekocht maar wel iets uitgezocht.
Moet nu nog op zoek naar een leverancier die veel korting geeft, verkoop mevr riep letterijk die prijs moet u er echt niet voor gaan betalen hoor! dus vandaar dat ik nu de internet snelweg maar weer aan het onveilg maak. Is ook schaatsen op( gister wereld rec. Sablikova 6.42..een beetje.

De 24 gaan we een paar dagen naar Ameland en vieren daar Matthijs zijn verjaardag @!=21.

ga je binnenkort spreken.

Riekje Boon

Fijn dat jullie zo genieten en wat een heerlijke temperatuur. Dolfijnen naast je boot moet een fantastisch gezicht geweest zijn. Wij hebben een aantal jaren geleden een tocht met de kano in Portugal gemaakt, daar hadden we vliegende vissen, die over je kano sprongen. Roel heeft op het wad vaak zeehondjes naast hem gehad, tijdens het kanoën. Geniet nog van jullie vakantie, Roel en Riekje