alweerweg1.reismee.nl

Trip Vuurtorens Noord-Duitsland

Dinsdag 14 juni thuis vertrokken. Na een kop koffie bij de grens bij Nieuweschans doorgereden naar Wilhelmshaven. Daar ontdekt dat ze bezig zijn een nieuwe containerterminal te bouwen en dat daarmee ook het lichtlijnengedoe compleet aan het veranderen is. Na een portie Bratwurst mit Pommes verder naar Cuxhaven. Daar in Hotel Donner een prima kamer gekregen met zicht op het scheepvaartverkeer op de Elbe. We regelen kaartjes voor de veerboten en genieten van een zonnige middag.

De volgende ochtend vroeg op, want onze boot naar het eiland Neuwerk gaat om negen uur. We varen anderhalf uur en komen dan op dit klein eiland aan. We lopen naar de vuurtoren, die tevens het oudste gebouw is van Hamburg, want hij dateert van 1380. Jan klimt uiteraard omhoog. We varen terug en hebben nog steeds zon. Na de bagage opgehaald te hebben, wachten we op de veerboot van 17:45 van Cuxhaven naar Hamburg. We zijn vrijwel steeds buiten en Jan's score vuurtorens is groot. Rond acht uur zijn we in Hamburg. We komen aan bij de Landungsbrücke St. Pauli en Hotel Hafen Hamburg is alleen maar drie steile trappen omhoog. We hebben aan boord een broodje gegeten, dus nu nog een neutje en dan naar bed.

Ook donderdag 16 juni op tijd op want de veerboot terug naar Cuxhaven en verder naar Helgoland vertrekt opnieuw om negen uur. Herhaling van kansen. We varen de Elbe nu stroomafwaarts en komen uit in de Duitse Bocht als we oversteken naar Helgoland. We zijn er rond halfeen. Rode rotsen, veel taxfree winkels en verder allerlei kleine hotels. We eten een broodje en pakken het veerbootje naar Düne, een klein eilandje vlakbij. Ook daar twee vuurtorens, evenals trouwens op Helgoland zelf. Als we daar weer terug zijn en Jan naar de toren klimt, begint het stevig te hozen. Ik sta met twee rugzakken onder een afdak, hij wordt behoorlijk nat Het blijft daarna regenen. We komen om kwart voor zes terug in Cuxhaven en gaan terug naar ons hotel Donner.

Vrijdag 17 juni rijden we van Cuxhaven naar Wischhaven en steken daar met de pont de Elbe over. Inktzwarte lucht en moddergrijze rivier. We komen aan in Glückstadt. Daar lopen we een rondje en kijken rond bij het opbouwen voor het havenfeest morgen en zondag. Verder naar het noorden en langs Brunsbüttel over het Kieler Kanaal richting Husum, waar we nu nog zijn. Leuk stadje.

Vanmorgen, zaterdag zijn we naar Nordstrandt gereden. Daar na de koffie op de veerboot naar Pellworm. Tussen de buien door is het droog. Veel wind ook. Omdat de veertjes maar incidenteel gaan en er weinig te beleven is met dit weer, nemen we de volgende terug. Vanavond in Husum gegeten en voor de familie: we weten nu waar nu waar 'hussemussen'vandaan komt.

Morgen verder naar Sylt. We zijn blij dat we truien mee hebben! Maar we vermaken ons wel.

cora en peter

Nou je doet tenminste leuke dingen in de slechte weer, hier ook zo wind regenbuien en huishouden :)
Veel plezier

cora en peter

bedoel in "dit slechte weer"

de familiie

Ik ben zeer benieuwd wat deze wetenschappelijke benadering van het al oude Hussemussen opleverd? heb je de neus er wel tussen gehad of.....
Dit of dat mijn of jouw slecht weer maakt niet uit, de omgeveing leent zich voor veel mooi foto werk met al die meteorologische uitspattingen.

groet Ab

johannes en wiep

Zo lieve buurtjes,fijn dat jullie genieten ,ook regen en harde wind hebben wij ook .IJlst is weer rustig,nog een week lekker rondneuzen jullie en dan kunnen jullie weer rustig boven neerstrijken,hier alles goed ,liefs van ons.

Toos

Ik mag toch hopen dat jullie nu beter weer krijgen. In Gelderland was het bar en boos. Wel goed voor tuin e.d., maar als je vakantie hebt, zoals jullie, is een straal zon toch ook fijn. Nog een goede tijd op de Duitse eiland(en).

Groet, Toos

Riekje

Hoeveel vuurtorens hebben jullie al gezien. Wij houden ons met sluizen en bruggen bezig. We varen de Grote Turfroute. De sluizen worden in combinatie bediend, ook moeten we zelf bruggen openen, heeft wel wat. Tijdens de vaart naar Assen, vergezeldt de brugwachter je op de scooter, waardoor je geen wachttijden voor de bruggen hebt. Deze brugwachter heeft 13 keer voor ons de brug open gedaan.
Geniet van jullie vakantie,

Toos

Met veel genoegen jullie reis via een plattegrond gevolgd. Nu op naar Canada. Ik hoor jullie nog wel.

Geniet hier van de paar dagen mooi weer.