alweerweg1.reismee.nl

Vrijdag de 13e en de thuisreis

Vrijdag 13 april is alweer een zonnige dag waarop we ons naar Liberty Station begeven om een bus te pakken. Lijn 1b brengt ons via Grouville Station (met Jersey cows, eindelijk) via Gorey naar St. Catherine. Daar hoort de bus 5 minuten stil te staan, maar chauffeur Nurks begon te laat aan de rit en keer direct om. Net voldoende tijd om even een plaatje te maken (er is weinig te doen in dit piekpleine haventje). We stappen uit in Gorey. Het haventje staat helemaal droog, we zijn er op het keerpunt van eb en vloed, doodtij. De lokale middenstanders zijn een beetje narrig. Als we koffie halen (mag je wel even tijd voor uittrekken) blijkt dat het goorste bocht te zijn, dat we ooit geproefd hebben. Het is Portugese koffie volgens de baas van de tent en erg sterk; nou het heeft de kleur van groenbruin vuil water. We laten Mont Orgueil Castle voor wat het is en om 12:15 pakken we de bus terug naar St. Helier. Daar via de leuke kustweg aangekomen, sjokken we naar de auto-boot (soort amfibievoertuig) naar Elisabeth Castle. Bij eb kun je daar heen lopen, daarna rijd je een stuk en het onderlijke voer-vaartuig (een booto?) vaart verder naar de rots van Walter Raleigh. We klimmen helemaal omhoog en lunchen er ook.

Terug in de stad eten de mannen een ijsje terwijl de vrouwen een winkelrondje lopen. Blote jurken van enge stofjes. Veel juwelenwinkeltjes en winkels met luchtjes. We halen om 16:00 precies bus 25 en stappen voor de deur van het hotel uit. Een uurtje later drinken we gezamenlijk een borrel en daarna genieten we van ons laatste vakantie-avondmaal.

Zaterdag terug naar huis

Na het ontbijt pakken we onze vuile was en andere zaken in en we gaan op het kleine rokersbinnenplaatsje zitten; vandaag zijn het vrijwel allemaal Nederlandse niet-rokers die daar zitten. We drinken nog een kop koffie (Cappuccinoman Jan doet uiteraard zijn naam eer aan) voor we met de bus worden opgehaald.

De rit naar het vliegveld is er een van vaak stoppen en weer optrekken, want iedereen lijkt die kant uit te moeten. Een van de eilandbewoners zei het deze week al 'too many cars on this rock'. Om 12:00 zijn we er en we checken in. Bij security moeten ze vooral Ab hebben, alles uitpakken en uiteraard half uitkleden (jasje, riem, schoenen, horloge, noem maar op). We vertrekken met een kwartiertje vertraging rond 13:45. We krijgen nog een rondvlucht Jersey voor we naar Normandië vliegen en van daar richting ZO-Engeland, vervolgens Oostende, Zeebrugge, Zeeland en daarna de wat hobbelige landing van de VLM-vlucht op Rotterdam.

Precies om 17:00 rijden we weg met een volgeladen auto en een uurtje later doet Marije de deur voor ons open in Almere. Ab en Annemieke zijn weer thuis en wij rijden kort daarna door naar IJlst.

Leuke week met mooi weer, veel vis- en knoflookmaaltijden, mooie uitzichten en gezellige uurtjes.

broertje Ab

Niet gek voor een allereerste gezamenlijke vakantie in 60 jaar. Er zij natuurlijk wel onhebbelijkheden verkend, maar die zitten natuurlijk vooral aan de "koude kant".
Nee geen gekheid, het was heel gezellig en daarbij ook goed om een keer samen gedaan te hebben. Ik kan me voorstellen om op termijn een herhaling te organiseren.
Lui bedank voor een leuke week.