alweerweg1.reismee.nl

Puerto Rico, St. Thomas, Bahama's, Miami en Tampa

Ik had onderstaand verhaal al op het schip op de site willen zetten, maar op de een of andere manier zat er een deuk in de kabel of zo, want het lukte niet. We zijn vanmorgen rond zeven uur aangekomen in een regenachtig Miami bij een temperatuur van 13 graden. Vies, nat en koud. De transfer naar Miami Airport ging vlot, het inchecken ook en toen de rij voor security in. We mochten er door. Onze korte vlucht naar Tampa (nog geen 40 minuten) ging keurig op tijd. Dit vliegveld is een stuk kleiner en minder chaotisch. Inmiddels zitten we uit te kijken op Tampa Bay en ga ik proberen het stukje en de foto's alsnog te plaatsen. Hier komt het:

Cruisedag 4, Puerto Rico: we hebben gisteravond de klok een uur vooruit gezet en zitten nu op vijf uur verschil met Nederland (het is vroeger hier). Vanmorgen rond zeven uur wakker en op. Na het ontbijt een poosje rustig gelezen op ons balkon (drie keer zo groot als de vorige keer, direct naast en schuin boven lifeboat 18) en rond elf uur een kopje koffie op de 11e verdieping. We hebben vroeg geluncht en waren mooi op tijd klaar toen het commentaar bij het binnenvaren van Puerto Rico begon. We herkenden ons hotel van jaren geleden en uiteraard El Morro, het grote fort met de vuurtoren van San Juan. Erg leuk om dat nu vanaf het water te zien. We zagen veel bekende punten en legden precies om een uur aan bij Pier 4.

Met een klein busje daarna naar Bacardi aan de andere kant van de baai. Een enorme rumfabriek met een leuke presentatie over het maken van dit beroemde drankje. De firma bestaat sinds vorige week 149 jaar. Proeven mocht ook in diverse smaken en mixen. Twee de man (sterk verdund, hoor). Daarna weer het busje in bestuurd door 'Rocky', een mannetje van 1,40 meter hoog zonder nek die klonk als een gebroken grammofoonplaat. Hij herhaalde van elke zin de eerste drie woorden minstens drie keer! Werkte bij ons wel een beetje op de lachspieren.

Nog even gekeken, maar inmiddels was ook de Celebrity Solstice binnengelopen en was het in het centrum (dat we kennen en rustig gezien hebben) zo druk, dat we terug zijn gegaan naar de Eurodam. Lekker weer op ons balkon rond halfzes.

Cruisedag 5, Saint Thomas, US Virgin Islands: gisteravond hadden we een tafel van vier, te delen met twee heren (niet fanatiek). Omdat ik af en toe nogal kan blaffen als ik net in een airconditioned ruimte kom, waren ze zo weg (de een tegen de ander 'Let's go, I am afraid of that cough'). Niks sorry of zo, gewoon beledigd weglopen. Eten was heerlijk trouwens.

Vanmorgen binnengekomen in Crown Bay, een van de twee cruisedocks van Charlotte Amalie, de hoofdstad van de US Virgins. Mooie tour gemaakt met een safariauto (open). We zijn dwars over het eiland gereden en konden de vele eilanden hier in de buurt goed zien. Prachtige vergezichten. Stop bij Peter's Greathouse. Mooie tuin met allerlei bloemen en bomen. Daarna een uitzicht op de stad. We zagen dat er inmiddels vijf cruiseschepen lagen, bij de andere cruisepier MSC Poesia, Norwegian Pearl en dezelfde Celebrity als gisteren. En naast onze Eurodam ligt de enorme Allure of the Seas van Royal Caribbean. Tot slot een tochtje met de Paradise Tram. Voor zover wij weten de enige kabelbaan in de Caribbean. Erg leuk.

Door de stad terug, veel Deense straatnamen (Denemarken verkocht de eilanden nog geen eeuw geleden aan de USA voor 25 miljoen dollar). De Allure of the Seas zit trouwens halfvol met homo's, overal vlaggen en overal stelletjes. Die twee van gisteren zitten gewoon op het verkeerder schip!

Nu, tegen zessen, varen we boven langs St. Croix weer richting Puerto Rico. Straks een borrel bij de kapitein voor we gaan eten. We vermaken ons!

Cruisedag 6, op zee: een beetje slaperig dagje met een rustige zee en temperaturen van 28 graden in de middag. Zelfs de sudoku's in de bibliotheek waren vroeg op. We zijn naar de Mariner's lunch geweest en kregen er een tegeltje van Goedewaagen dat we vorig jaar hebben zien maken. Grappig. Verder weinig te melden. Vanavond moet pak 1 weer aan, we gaan op sjiek!

Cruisedag 7, Half Moon Cay, Bahama's: mooie kleurtjes en erg veel vlees in het water en op strandstoelen. We waren op de Bahama's, maar dit is slechts een soort privé-pretpark. Vanavond pakken!

Nou en de rest staat hier boven!

Fort Lauderdale tot en met Grand Turk

Cruisedag 1: om elf uur zaterdag 5 februari reed een bus voor. Die bracht ons naar Fort Lauderdale cruiseterminal 26. Dat niet nadat we voor de brug hadden moeten wachten (net IJlst) over de Straits of Florida. Aangekomen daar konden we vrijwel direct doorlopen. We waren zelfs al om 12 uur bij onze hut. Waarvan de sleutels niet werkten, maar dat was snel opgelost na een rondje receptie en het ombakken van Jan tot Rommers, Johannes Petr (toch een beetje Russisch bloed?). Toen een lunch in het restaurant (omdat we al eerder met Holland America Line hebben gevaren, kregen we daar een uitnodiging voor). Daarna beetje rondgelopen, om kwart over vier uitrukken voor de safety drill. Dat alles bij een graadje of 23. Ook gisteravond een lekker diner. De tafel van tien was wel wat groot, en een stel deed de kop niet open, maar de rest was aardig. Nog steeds niet al te laat naar bed. Prachtige sterrenhemel.

Cruisedag 2, op zee: om zeven uur op en rond een uur of acht ontbijt. Nog lekker rustig. We zitten dwars van Eleuthera, een van de Bahamas. We verkennen het schip weer opnieuw en weten al weer snel welke kant we op moeten. Iedereen loopt nog wel met plattegrondjes rond die vaak gecontroleerd worden. We lezen wat, we eten af en toe wat en tussendoor volg ik de korte rondgang door de enorme keuken bij het grote restaurant . Dit keer heb ik wel de camera mee. Marjolein, je zou ervan smullen!

's Middags wordt er omgeroepen dat er een speciale groep aan boord is die een spreker heeft uitgenodigd . Dat blijkt Robbert Kennedy Jr. te zijn en iedereen is welkom om in het theater te komen luisteren. Die man praat voor de vuist weg, bevlogen over het milieu en energie. Beter en duidelijker dan we het Al Gore hebben horen doen. Hij houdt de Amerikanen in feite een spiegel voor. Hij staat min of meer te vloeken in de kerk. Na vijf kwartier (zonder spiekbriefje of autocue) stopt hij en krijgt een zeer warm applaus. Overigens waren er behalve de groep waarvoor hij sprak nog geen 100 anderen in de zaal. De meeste Amerikanen willen dit waarschijnlijk niet horen. Wij vonden het allebei heel interessant.

We hadden op deze zeedag bij het diner een tafeltje voor twee. Iedereen zat al vroeg aan tafel om in een van de ruimtes de Superbowl mee te maken. We zijn even gaan kijken. Theater vol met etende en drinkende lieden die de wedstrijd en de show er omheen volgden.

Cruisedag 3, aankomst op Grand Turk: precies 8:00 lagen we aan de pier. Dat was een uurtje later dan gewoonlijk, dus ons eilandtourtje begon ook drie kwartier later. Vier mijl lang en 1,5 mijl breed en voor een groot deel bedekt met zoutpannen, ben je vrij snel rond. We hebben downtown Cockburn gezien en we zijn bij het zoutmuseum geweest voor we bij de vuurtoren uit 1852 kwamen. Om kwart over twaalf waren we weer aan boord. Nu net geluncht. Vanavond het nette pak aan, want het diner is 'formal'. Straks lekker weer naar buiten en op ons grote balkon kijken hoe we om drie uur verder gaan richting Puerto Rico. Nu spreekt kapitein Jeroen van Donselaar ons toe vanaf de brug.

Schiphol - Atlanta - Fort Lauderdale oftewel Mist - Regen -Zon

Woensdag na de lunch zijn we uit een grijs IJlst vertrokken. Het bleef grijs tot we op Schiphol waren om even in te checken (dat kan voor de USA vanaf 24 uur van te voren). Thuis gaat eenvoudiger, want er is bij die apparaten geen tafeltje waar je alle gegevens die je nodig hebt even kunt neerleggen. Maar na enig heen en weer gedoe, lukte het en kwam ik naar buiten met boarding passes voor zowel de vlucht Amsterdam-Atlanta als die voor vrijdag van Atlanta naar Fort Lauderdale. Op naar Van der Valk A4. Nadat ik het hotel ben binnengevallen terwijl Jan de auto aan het parkeren was, kregen we een kamer op het mistige zuiden (met balkon). Dan naar Eppie en Henk waar we heerlijk koffie hebben gedronken en Eppie's eerste digitale fotoboek hebben bewonderd. Terug in het hotel een borrel en eten en niet al te laat naar bed.

Donderdag met de shuttle naar Schiphol en de koffers afgegeven. Daarna naar de lounge voor koffie en een kopje soep. Om halftwee moesten we boarden en vlucht KL621 vertrok keurig op tijd, precies om 14:35. Het eerste stuk, een dikke anderhalf uur, was behoorlijk hobbelig (grote golven op de Noordzee), zodat we pas na twee uur een drankje kregen. Dat werd wel gevolgd door een verrukkelijk maal van Jonnie Boer, met een wijntje van Therese erbij. Dus een echt driesterrenmaal op hoog niveau (je hebt gelijk Linda, lekker). Verder is 9,5 uur toch wel lang zitten. We hebben twee huisjes gescoord van het lijstje van Jos, namelijk 28 en 31, onze enige ontbrekende, nummer 91 was niet aan boord.

Om 18:15 lokale tijd (2:15 thuis de volgende dag) stonden we op het enorme vliegveld van Atlanta. Daar is het koud (graadje of 2-4) en erg nat. Vlotte immigratie, koffer oppikken, weer op een band zetten en dan met je handbagage naar buiten. Ook hier wordt van alles weer gescand, schoenen uit, truien uit, alle handspul op de band en dan worden je taxfree-deo-tjes van Schiphol niet toegelaten (geseald en wel). Ik weer terug met de rugzak samen met een langzaam waggelende donkere security mevrouw naar de Delta-transferbalie om de rugzak te voorzien van een tag, geld eruit, camera, medicijnen ook en rugzak op de band. Ik weer door security (dus weer schoenen uit en zo). Toen treintje in naar bagage claim nummer 2 en daar kwamen ze mooi net alle drie van de band (snel rugzakje hoor). Met de shuttle naar Embassy Suites Atlanta Airport en daar een keurige kamer gekregen (zitkamer, keukentje, badkamer en slaapkamer). Alles bij elkaar duurt dit verhaal langer dan de tijd die we nodig hadden, want we waren op 20:02 binnen. Na een slaapmutsje naar bed.

Wekker op 5:15, zes uur ontbijt en de shuttle van zeven uur naar het vliegveld. Koffers afgegeven en een nieuwe boarding pass gekregen, want er is zoveel in de war door de vele sneeuwstormen in de USA, dat we in plaats van met een 757 nu met een 767 van Delta vlogen. Anderhalf uur vliegen met een klein halfuurtje vertraging en toen waren we om 11:15 in Fort Lauderdale. Daar loop je zo naar buiten. 'Schiet mij maar lek', zei Jan! We zijn keurig opgevangen door Holland America Line en met een bus naar het Marriott gebracht, aan het strand. Dat nadat we een hele lading mensen voor de Westerdam en de Statendam hadden afgezet bij die twee schepen. We hebben bij 23 graden buiten zitten lunchen en zitten nu op ons kleine balkon.

Straks, aan het eind van de ochtend gaan we naar de Eurodam.

Morgen op reis!

We hebben het al eerder aangekondigd, maar morgen beginnen we echt aan het nieuwe avontuur.

We hebben het ESTA-formulier ingevuld, een hoopje dollars, camerabatterijen en telefoon opgeladen en alle 'niet-vergeten-dingen' alvast klaargelegd. De wasmachine draait en als die klaar is, kunnen we eind van de middag inpakken.

Gisteravond hebben we nog ons Schipholhotel omgeboekt. We hadden, gezien de eerdere winterervaringen gereserveerd in Hilton Schiphol,. Van daar af kun je lopend grotendeels binnendoor naar de vertrekhal. Nu het weer donderdag hoogstens nat is en er geen sneeuw of ander ongeregelds in de voorspellingen zit, hebben we dat geannuleerd. Om toch rustig aan de dag te beginnen, gaan we morgenmiddag wel alvast die kant op. We gaan eerst naar Eppie en Henk om ons 'doosje' (voor degenen die onze auto nog niet kennen, een C3 Picasso) weg te brengen. We logeren nu in Van der Valk Schiphol A4. Scheelt mooi dik 100 eurootjes en daar kunnen we andere leuke dingen mee doen (zat al in Jan's reisbegroting).

Donderdag vliegen we naar Atlanta, waar het volgens de berichten momenteel 6-8 graden is. Vrijdag gaan we door naar Fort Lauderdale. Het regent er en is 25 graden, of bewolkt en 25 graden en zaterdag stappen we op de Eurodam. We hebben lekker een balkonhut, dus laat het mooie weer maar komen.

Onder de tab Kaart kun je onze route zien en in Profiel staat ook nog wat

We houden jullie op de hoogte en vinden reacties altijd leuk.

Alie en Jan

Nog een dikke maand voor vertrek

De eerste boarding pass voor de Eurodam is al geprint. Volgende week zal dat ook met de tweede wel kunnen. Voorlopig genieten we hier van alle ijspret om het huis. Dit is de eerste keer in zes winters dat we het meemaken hier in IJlst (op één waaghals vorig jaar na). Het is erg druk met mensen die een rondje schaatsen van Sneek naar hier. Prachtig weer ook.