alweerweg1.reismee.nl

dag 2, 3 en 4 op Guernsey en Sark

Dag 2 Guernsey rond

Na het ontbijt met een traditioneel Brits eitje pakken we bus 7, die vrijwel het hele eiland rondrijdt. Langs leuke huizen (die trouwens schreeuwend duur zijn hier) en mooi begroeide muurtjes en veelkleurige heggen rijden we via het vliegveld naar Fort Grey. Daar stappen we uit. Een aantal lokale dames is aan het zwemmen in het behoorlijk koude water. Fris windje en zonnig. We bekijken het fort en daarna Guernsey Pearl er tegenover. Veel soorten p-p-p-p-pareltjes en andere snuisterijen. Voor Eppie trouwens een gat in de markt gezien. Echte Guernsey hoesjes voor mobiele telefoons (gebreid, soort boord van een sok aan een kant dichtgenaaid en in de meest fantastische kleuren; geitenwol voor natuurfreaks).

Na een kop (vieze) koffie stappen we weer op de bus en langs de kust met zijn vele baaien rijden we naar Les Grandes Roques. Daar lopen we een stukje voor we weer instappen en langs een grote golfbaan met Martello Towers komen we uit in St. Sampson Harbour. We kijken naar de in de haven zwemmende harders en vinden uiteindelijk een restaurantje waar we een sandwich kunnen eten. Twee maal tuna, een coronation kip en een brie met canberries zonder cranberries.

Het laatste stuk gaat weer met de bus. We lopen terug naar het hotel voor een klein dutje na de wat lawaaiige nacht.

We eten heerlijk vis bij The Boathouse en in de stad is het een stuk rustiger dan gisteravond.

Onze derde dag, , dag 3 Sark

Na het ontbijt lopen we door de menigte feestvierende mensen door naar de haven voor de boot naar Sark. Het is 66 jaar geleden dat Guernsey bevrijd is van de Duitsers en speciaal voor Jans 66e verjaardag hebben ze alles versierd en is er een estafette met hardlopende meisjes. De overtocht naar Sark gaat in een klein uur. Met een kar achter een tractor worden we omhoog gebracht en dan gaat Jan aan de loop en Ab, Annemieke en Alie gaan een fiets huren. Alie vindt de fiets eng (handremmen) en gaat ook lopen, eigen route langs de Seigneurie naar the Window in the Rock. De anderen komen elkaar tegen bij la Coupée tussen Sark en Little Sark. Prachtige uitzichten allemaal. Op de terugweg vinden Annemieke en Ab eindelijk koeien. Zij maken voldoende foto's om aan de moeder van Annemieke te laten zien.

Rond halftwee is iedereen weer in Village en we eten een sandwich bij AJ's café. Daarna 'shoppen' in de vele kleine winkeltjes. Daarnahobbelen we de bult af naar de haven. De boot van vier uur brengt ons terug naar Guernsey.

We drinken een verjaardagsborrel en eten in het restaurant van het hotel, want het is woedend druk in de stad, en het voer is uitstekend. Vanuit onze kamer kijken we om tien uur naar het vuurwerk op Castle Cornet en daarna van de zang van een aantal tamelijk aangeschoten lieden die het feest nog even voortzetten.

Ook dinsdag 10 mei begint stralend zonnig.

We gaan bussen vandaag en kijken waar we uitkomen. Dat is bij Sausmarez Manor, een oud herenhuis met een subtropische tuin. Bloeiende clivia's, rhododendrons, azalea's en allerlei ander niet geidentificeerd spul. We lunchen in St. Peter Port en daarna shoppen Annemieke en Albert, terwijl wij op een bankje in de zon mensen kijken en lezen.

Morgen met de boot naar Jersey. Daar melden we ons weer.

Guernsey van 7 tot 11 mei 2011 (English message for Bob & Joyce at the end)

Op 7 mei arriveren we rond zeven uur op Rotterdam-Den Haag Airport, vroeger bekend als Vliegveld Zestienhoven. Broer Albert met gade Annemieke staan al in de vertrekhal op ons te wachten. Zij zijn om kwart voor vijf opgestaan en van Almere naar Rotterdam gereden. Matthijs is met de auto inmiddels weer naar huis. Die van ons staat, na een nachtje Van der Valk-Blijdorp, op Lang Parkeren. Na een kop koffie en een broodje, stappen we om kwart over acht aan boord van de Fokker 50 van CityJet en om halfnegen vertrekken we richting Guernsey. We zien de Zeeuwse delta links en rechts Hoek van Holland. Via Zuid-Engeland steken we het Kanaal over en komen we boven Normandië. Daarna zien we Jersey en Sark en vlak voor de landing Herm onder ons door glijden. We landen om twintig over negen lokale tijd op Guernsey Airport. Dan is het thuis al een uur later. We hebben een lange dag vandaag (25 uur). Met een taxibusje rijden we naar St. Peter Port, naar The Yacht, een klein hotel met een steile trap en geen lift, maar met redelijk ruime kamers en tot Ab's grote teleurstelling GEEN VASTE VLOERBEDEKKING in de badkamer. Wel ramen die open kunnen. We verkennen de VVV en de winkelstraat. De overdekte markt is helaas omgebouwd tot een shopping arcade.

We lunchen voor de deur van het hotel en daarna lopen we naar Castle Cornet, het fort op het kleine eilandje voor de stad. We kopen een entreekaartje en klimmen omhoog. Het is leuk om de historie te volgen van het fort en die van de hier ooit gezetelde RAF. Er is ook een aardig Maritiem Museum met speciale aandacht voor de reddingsboten en een collecteboot (dat zal Gerrit wel aanspreken).

We raken onderweg Albert kwijt, maar die wordt door Alie gelokaliseerd bij het stuurboord havenhoofd. Annemiek staat dan al weer helemaal bovenin Castle Cornet om hem te zoeken. Leve de mobieltjes!

Het is nu nog steeds een beetje druilerig, maar morgen belooft het weer beter te worden.

Bob & Joyce, we picked up some brochures on River cruises at a Trafalgar Office here in town and they will be able to assist us. We'll get back to you when we are home again. Meanwhile enjoy our pictures of these beautiful islands.

Summary for our English speaking friends

Dit is een samenvatting voor onze Engels sprekende vrienden en bekenden

This is a summary of our stories in the same orderas the short stories apprearted. This means that the summary starts with the last story and the first one is the last in the summary (I doubt if this makes sense). The Photo's (Foto's in Dutch) will probably speak for themselves.

Atlanta: flying from Tampa to Atlanta, we experienced a delay of 1,5 hour because of a problem with the door of the Delta Boeing 757; we were at the Doubletree Airport hotel just after 2 PM. Temperature around 77 F and sunny. On our last day, Wednesday, we took the hotel shuttle to the airport and used MARTA to go downtown. We visited the Martin Luther King Center and were impressed. Afterwards we went to see the Georgia Capitol and we had lunch on the food court within the CNN building. Our last hours in the USA were spent at the pool of the Doubletree.

We came home to very foggy Netherlands on Thursday 24 February around noon, drove home and arrived here about 4 P.M. We are still working on the six hours time difference, but we manage!

Tampa: on our arrival day after the second cruise in Tampa, the weather was very good. We stayed at the Grand Hyatt Tampa Bay and walked through International Plaza. We also found a nice Italian restaurant to have lunch. At the hotel that night we hade a bad experience at dinner, Jan's was OK, mine stone cold and after another 20 minutes wait I went to the room and settled for a bag of peanuts. The hotel made up for it the next day with some nice snacks.

On our second day in Tampa, we took the shuttle to the airport and from there Hart bus 30 downtown. The streetcar took us to Ybor City, a National Historic Landmark. We had lunch at a Cuban restaurant and got cooked chili peanuts as appetizers. Back in Tampa we did part of the River Walk.

Roatan, Belize etc.: on Roatan we had a nice excursion with a very small bus, there were 2 rows of 2 seats and a very narrow space between. We were in the last row and had to leave the bus sideways (like everybody else). We went to see tropical trees, fruit and flowers and later a bird and butterfly park. After that we stopped for drinks in West End, a beach resort. Back to the ship via Coxen Hole, capital of Roatan.

Belize is still rather British. We had a tour to the Maya site of Altun Ha. (over 2000 years old). We had a very good guide and enjoyed our stay there.

In Costa Maya (Mexico) we had a tour to Chacchuben, a Maya site dating back to 500 - 1000 years BC (BC not meaning Before Columbus or Before Clinton, mind you). Again a very knowledgeable guide and this site, near the border with Belize, is not very well known, so it was very quiet.

Tampa and Key West: we did the cruise to West Caribbean on Rijndam (Holland America), a nice small ship. We stayed in a verandah suite. We started from Tampa after a night in the Grand Hyatt Tampa Bay about 4.40 PM. Around 7 PM we went under the long bridge to St. Petersburg (we drove across the same bridge in 1992).. We arrived in Key West at 1 PM. We walked Whitehead Street past Harry Trumans Little Whitehouse and Jan climbed the lighthouse (dating to 1854). The Southern Most Point was our next stop. Back on Duval Street, past restaurants, shops etc. and past Sloppy Joe's. The next day was a sea day.

Few answers: were reactions to reactions on our stories by friends and neighbors.

Puero Rico, St. Thomas, Bahamas and Miami: I only posted this story in Tampa because I could not get it through from the Eurodam. It was very cold and rainy when we arrived in Fort Lauderdale. We had a transfer to chaotic Miami airport and a flight to Tampa that same Saturday 12 February. Here is the rest of this story:

Puerto Rico made our clock go one hour back (so that there was five hours difference with the Netherlands). After an early lunch we were on deck when we entered San Juan harbor past El Moro fort and lighthouse. We had a bus trip to Bacardi, were shown around and got to taste the stuff. We were dropped off downtown and walked back to the ship.

On St. Thomas we crossed the island in an open safari bus. There was a stop at Peter's Greathouse with a lovely view of the surrounding British and US Virgin Islands and a lovely garden. Later we had a stop for a view over Charlotte Amalie and a ride on the Paradise Tram. The ship next to us was the enormous Allure of the Seas (over 6000 passengers; over half of which gay men this time). A lot of Danish street names in Charlotte Amalie because the Danes owned the islands up to the 20-ies of the 20th century.

The next day was a sea day.

Half Moon Cay, Bahamas lots of burned flesh on the beach; we just took a short walk, nice, but nothing!

Fort Lauderdale & Grand Turk: we started at terminal 26 in Fort Lauderdale after passing an open bridge (Straits of Florida), which made us feel at home (IJlst had a bridge that is always open if you want to go across).

The second day in our verandah stateroom on the Eurodam (Holland America), was a sea day. I did the kitchen tour and in the afternoon we enjoyed a talk by Robert Kennedy jr. about the environment. He talked for 1,5 spontaneously, without looking on paper and he made some very good statements about energy use and production (probably more European than American was our impression).

On Grand Turk (4 x 1,5 mile big) we saw the whole island on a tour. Lots of salt ponds and a working lighthouse dating back to 1852.

Schiphol Airport - Atlanta - Fort Lauderdale or fog - rain - sun: one night before the start in an airport hotel near Schiphol (Amsterdam's airport). Rain and cold on arrival in Atlanta. Overnight Embassy Suites Atlanta Airport and the next morning to sunny Fort Lauderdale, were we stayed at the Marriott on the beach.

Atlanta

Onze vlucht naar Atlanta gistermorgen was met een uur vertraagd, doordat er een deur nagekeken moest worden van de Boeing 757, maar toch waren we al om twee uur gistermiddag hier in het Doubletree Hotel Atlanta Airport. De omgeving staat vol grote hotels, maar is van een enorme troosteloosheid, kaal, veel rare masten, enorme parkeerterreinen en verder helemaal niks. Niet gek hoor, wisten we al van de vorige keer, maar je zit hier wel handig. Ook de kamers hebben iets armoedigs. Ze zijn groot, ruime en goede bedden, voldoende kussens voor een gezin met vier kinderen, maar die kleuren, alles is bruin en beige! Om over de airco's maar te zwijgen. Er kan nergens een raam open, terwijl het op dit moment uitstekend weer is, graadje of 18 en s nachts een graad of 5-6. Maar vanwege het 'groene' word je wel verzocht om draaideuren te gebruiken in plaats van klapdeuren (zal wel een beslissing van de democraten zijn waar de republikeinen zich tegen afzetten - net als bij spaarlampen).

Vanmorgen shuttle naar het vliegveld, dagkaart gekocht voor MARTA, de lokale OV-chipkaart zeg maar, en naar het Martin Luther King Memorial geweest. Heel veel schoolkinderen en ook veel ouderen, maar opvallend weinig blanken. We werden er zeer vriendelijk op aangesproken door diverse donkere mensen en we vonden het indrukwekkend.

Daarna in de geest van Cora en Peter even naar de Georgia Capitol geweest voor een foto en vervolgens geluncht op het food court van CNN. Nu zitten we onze tijd uit bij het zwembad van het hotel. Om een uur of vijf, het is dan al elf uur 's avonds bij jullie, gaan we naar het vliegveld voor de laatste grote hangpartij en de terugreis.

Er komt nog een korte samenvatting in het Engels als we thuis zijn, maar die mogen jullie negeren, die is puur voor enkele Amerikaanse kennissen.

We kunnen trouwens niet meer weg, op onze Skandinaviëreis was er de voorlaatste dag een zware aardbeving in Nieuw-Zeeland en nu weer op de voorlaatste dag. We hopen dat het met Ria, Joke, Cees en hun kinderen allemaal goed is.

Tampa

Zaterdagavond keurig de koffers gepakt en voor de deur gezet. Zondagmorgen ontbeten om halfacht nadat we om zeven uur hadden aangelegd in Tampa. We konden om negen uur van boord. Bij de laatste passagiers zo'n beetje. Dat heeft als voordeel dat je niet lang naar je koffers hoeft te zoeken, want er zijn er dan al heel veel weg. De bus bracht ons via het vliegveld terug naar Hyatt Tampa Bay. Daar kregen we een kamer op de zesde verdieping, dit keer met zicht op het vliegveld en de stad en aan de zijkant op de baai.

Met de hotelshuttle zijn we 's middags naar International Plaza geweest, een enorme shopping mall van twee verdiepingen. Veel grote en dure winkels, maar ook een aantal leuke terrassen op een soort plein. We hebben er Italiaans geluncht, erg lekker. Het eten hier in het hotel duurde gisteravond enorm lang. Jan's maal was goed, maar het mijne was steenkoud, terwijl een gegrild schoteltje op een gietijzeren pannetje juist gloeiend heet moet zijn. Terug. 20 minuten later kwamen ze zeggen dat het nog 10 minuten ging duren. Toen ben ik maar naar de kamer gegaan. Ik had ondertussen een paar frietjes meegesnoept van Jan en was compleet over mijn trek heen. Goed voor de lijn zullen we maar denken.

Vandaag, maandag, zijn we met de hotelshuttle naar het vliegveld gegaan en vandaar hebben we Hart-bus 30 gepakt naar de stad. Klein rondje gelopen en toen met de streetcar, een trammetje, naar Ybor City, een national historic landmark. Het is de oude latino-wijk, veel opgeknapte oude gebouwen, aardige winkeltjes, tattooshops, en restaurantjes. Koffie gedronken, rondgelopen en Cubaans geluncht. Als voorafje kregen we een schaaltje met warme pinda's die gekookt waren in chili. Je kirijgt er vieze vingers van en ze smaken als chili sin carne.

Terug in de stad gelopen naar Hillsborough River om de gekke torentjes van Tampa University te fotograferen. Bus 30 in en gestopt bij Westhore Plaza voor een bezoekje een een liquor store waar de eigenaren nog steeds teleurgesteld zijn over het verlies van het Nederlands elftal vorig jaar zomer in Zuid-Afrika (you dutchies were robbed!). Was wel lachen. Walgreen ernaast even ontdaan van bandaids en toen weer naar het vliegveld en het hotel.

Op de kamer een goedmakertje voor gisteravond, nootjes, brie, druiven en een fles water. Ingecheckt voor de vlucht van morgen naar Atlanta. Ik vrees dat we daar weer een jack aan moeten, want het wordt daar steeds kouder.

Ons laatste berichtje zet ik er thuis op en dat zal wel vrijdag worden!

Bedankt voor alle leuke reacties en goed te weten dat er goed op ons tokootje in IJlst wordt gepast. Groetjes!

Roatan (Honduras), Belize en Altun Ha en Costa Maya (Mexico) met Cacchuben

4e dag, 2e cruise, Roatan, Honduras: het formal diner gisteravond hebben we genoten in het gezelschap van en aardig stel uit het Engelse Suffolk en een ouder duo aartsconservatieve Amerikanen uit Ohio. De EG besloot vooral meneer maar te laten kletsen, want een vooroordeel wegpoetsen is niet leuk tijdens een lekker maal.

Vanmorgen om zes uur werd ik wakker en heb me aangekleed. Vanaf ons balkon zag ik de westpunt van Roatan en daarna was het eerste dat ik zag een grote groep dolfijnen die naast het schip vrolijk aan het springen waren.

Om acht uur van boord en voet aan wal in Honduras, een nieuwe land voor ons (de geleerden zijn het niet eens over de telling). We werden tijdens de tour West Side Roatan rondgereden in een busje met een gangpad van 20 cm, beetje krap als je op de achterbank zit, maar de gids en de tour waren leuk. Veel groen, want het wil hier wel regenen, veel bloemen, lekker fruit, mooie vlinders en bij de tweede stop kleurrijke papegaaien en toekans (zelfs het zwarte schaap van Van der Valk). Bij een derde stop in West End, koffie of ijsthee en lokale volksdansen. Langs een andere route terug naar de boot. Daarbij kwamen we door Coxen Hole, de hoofdplaats, zeer kleurrijk. Vlakbij het schip nog een zandje gepakt en daarna gewacht tot we rond vijf uur weer uitgevaren zijn. Vanavond een borrel van de kapitein en daarna een gezellig maal met opnieuw een stel Engelsen . Het is nog steeds 28 graden en tamelijk vochtig.

5e dag, 2e cruise, Belize City en Altun Ha: om acht uur van boord en met een tender in 20 minuten naar Belize City gevaren. Zachtgroen water, 25 graden en 85% luchtvochtigheid (knap 'mokkerig' broertje). De bus in en een rondrit door een wonderlijke stad. Veel kleurtjes verf op de huizen, overal eet- en fruitstalletjes en op sommige punten erg Brits, vooral in het oude centrum. Sinds 1971 is dit niet meer de hoofdstad van het land. Rommelig en druk ook en het wegonderhoud is nog slechter dan in de USA volgens enkele van onze medereizigers. Daarna in een uur naar Altun Ha, een teruggevonden Mayastad die 2000 jaar oud is. Indrukwekkende ruïnes en een goede uitleg door onze gids Wilfred. Jan heeft nog een tempel beklommen voor een 'luchtfoto', die we erg mooi vinden. Om halftwee waren we terug in Belize City. In de Smokey Mermaid konden we kiezen uit rumpunch en een pilsje (Lighthouse Beer, dus je begrijpt wat het geworden is). Weer een land toegevoegd.

Terug aan boord om halfdrie nog even een late lunch gepakt en nu lekker op ons balkon in de schaduw. Uitzicht op dezelfde Carnival-boot en een schuit van Aida (Duits). Eind van de middag richting Costa Maya in Mexico.

6e dag, 2e cruise, Costa Maya en Chacchuben: rond halfacht liggen we aan de nieuwe pier. We zijn vandaag het enige schip hier. Dit stuk kust is nog tamelijk ongerept, maar de ontwikkelingen slaan snel toe. Nog geen grote hotels en geen groot vliegveld vlakbij, dus de massa wacht nog even. We reden in een dik uur naar Chacchuben, tegen de grens met Belize aan. Hier zijn in de jaren negentig een aantal tempels en woningen teruggevonden, waarvan de oudste zelfs van 500 - 1000 jaar BC (en dat is niet before Columbus of before Clinton) dateren. We hadden ook hier weer een uitstekende gids, Diana Garcia, een zeer informatierijke dame. Mooi om te zien dat de wildernis nog steeds een groot deel van de tempels en gebouwen bedekt. Daardoor zijn niet alle stenen in de loop der tijd door lokale mensen gebruikt voor huizen.

Door het eentonige landschap van Yucatan weer terug. De vuurtoren staat er inmiddels ook op.

Vanavond formel diner en morgen een zeedag. Hoe die verlopen laten we weten vanuit Tampa, zondagavond of maandagmorgen.

Groetjes van ons beiden

Tampa, Key West en een zeedag

2e cruise, inschepen in Tampa: na een zonnige ochtend met een bijna volle bus naar de terminal in Downtown Tampa. Snel ingecheckt en vlot aan boord van de kleine Rijndam (iets van 1200 passagiers). Onze 'stateroom', zoals de hut met een duur woord heet, is groter dan die op de Eurodam. Lekker balkon ook. Net als altijd weer de veiligheidsdemonstratie met alle passagiers en voor die was afgelopen (hoog rollatorgehalte bij de passagiers en een redelijk aantal dumbo's) , waren we al onderweg. Ondertussen de hele was gedaan in de Self-service Laundry. Rond zeven uur 's avonds zaten we met de fleece jacks aan buiten toen we onder de 7 mijl lange brug naar St. Petersburg door gingen. Die brug hebben we in 1992 gereden! Nog iets later passeerden we Egmont Key, met uiteraard een witte vuurtoren erop (mooie flitsen en goed te herkennen). Daarna diner met en stel uit Melbourne.

2e dag, Key West: de ochtend was nog vrij fris. We kregen om een uur of tien vaag wat 'keys' in beeld en rond kwart voor twaalf kwam de loods aan boord. We hadden toen al een vuurtoren op pootjes ontdekt en veel boeien met bellen gezien en gehoord, langs de vaargeul. Om halfeen waren we in Key West, waar de MSC Poesia al lag. Even geluncht en toen van boord. We hebben Whitehead Street afgelopen langs de Truman Annex en het Hemmingway House richting vuurtoren. En we hoorden overal hanen kraaien; die lopen hier vrij rond. Jan heeft de uit 1854 daterende vuurtoren beklommen (ik piep nog een beetje van de allergie). Verder naar de Southern Most Point. Het lukte Jan zowaar om die vrijwel zonder mensen te fotograferen. Zand gehaald daar vlakbij en terug via Duval Street. Daar zijn veel winkels en restaurantjes en ook Sloppy Joe's, het beroemde café. Daarna terug naar het schip en om halfzes weer varen, een prachtige avond tegemoet. Diner met een stel uit New York; haar voorouders waren Buwalda's!

3e dag, op zee: de zon kwam mooi rood op. Na het ontbijt lezen en verder weten we nog niet wat voor spannende dingen we vandaag allemaal gaan doen. Vermoedelijk veel lezen en rondjes lopen!

Een paar antwoorden - A few answers

Ha allemaal, Hi everybody

na het ontbijt in een zonnig Tampa, met een temperatuur van ongeveer 40 F (temperature about 40 F in sunny Tampa at the moment), even een paar antwoordjes (a few answers, partly in English for Bob and Joyce; one of you should try to learn how to read Dutch, however funny that may sound):

Bob, we are in the same time zone at the moment and we do like Bacardi. I just had to stop Jan from drinking the lot in one gulp before I had a chance to take the picture. Bur after that ... Have fun in Philadelphia.

Cora en Peter, het was echt heel smerig gisteren in Fort Lauderdale en Miami en heel koud. Hier is het zonnig, maar ook maar net boven het vriespunt. Aangezien we weer naar zuidelijker streken gaan, maken we ons geen zorgen.

Ab, we zijn er gisteren zonder klysma en met alle vullingen nog in tact, afgekomen!

Jacques en Helene, dank voor de reacties, maar dat van die Poolse dames kunnen we even niet volgen????!!!!

Buurtjes in IJlst, fijn om te horen dat de pannen nog op het dak liggen en dat we de stoelen op het balkon ook dit keer weer niet voor niks hebben vastgezet.

Marjoleine en Jan, pelikanen gezien, veel. We duimen voor mooi weer op de Veluwe!

'Meisjes van Nijenhuis', zie ons mailtje. Geen problemen, alleen maar leuk tot nu toe.

Oh, en ik heb er nog een paar foto's bijgezet van ons uitzicht hier. Blijf reageren, vinden we leuk!